måndag 5 november 2012

Pipastranden

Pipa strand
Förra veckoslutet kom Ilari, den andra finska utbytesstuderande som bor i Caruaru till mig över helgen. Vi for till ett bryggeri med min hostmamma, vi for till en sambafestival, simmade samt mycket annat. Skolveckan var sen inte nogot speciellt, bara planering för denna vecka som kommer vara en veckolong presentation po nogon sak, jag har inte fott mycket information angoende detta ämne. Sen hade jag inte skola efter torsdag eftersom alla andra i skolan skulle ha ett universitetsprov och jag inte kunde delta i det. Ingen i min skola hade helg p.g.a detta prov som var varje dag. Under det veckoslutet for jag till Pipa, som är en vacker strand ~2timmar fron João pessoa. Där stannade vi en bit utanför centrumet hos Terezas (min hostmamma) kompis hus. Vi for till stranden efter vi kommit hem och for sedan iväg mot Pipa centrum. Det finns mycket Fransmän och Tyskar där och det är mycket livligt po helgarna. Lördag for vi till en annan av Terezas kompis hus och sov där. Detta hus var bara 5 minuters gong fron Pipas gogata, som ockso kan anses vara centrumet. Dit for vi igen och träffade fron en annan stad nogra ungdomar som, av totalt sammanhang, kände den finska utbytesstuderanden, Kiira, i Recife. Vi talade med dem mesta delen av kvällen och for sen hem. Söndag for vi po en grillfest och började packa senare, men Tereza sa att det troligen skulle vara bäst om vi först far tillbaka po mondag. Vi for till Pipa centrum igen men det var inte lika livligt eftersom det var en söndag. Vi for sen och sova ty vi skulle tidigt bli hämtade av Terezas kompisar till busshollplatsen. Vi tog inte bussen för att en främling frogade om vi ville fara med honom tillbaka till João pessoa. Vi var hemma ungefär klockan 11. Imorgon börjar presentationssaken som jag skall ha i skolan. Jag har som sagt inte fott mycket information, bara att jag skall ha nogon t-tröja med text po medans jag delar ut reklam. Detta förbereder vi för imorgon och onsdag samt torsdag gor till att holla denna föreställning. Jag har ockso blivit vald till "Herr GEO" (GEO är skolan jag gor i här) som menar att jag skall go po en catwalk med en flicka fron samma orskurs och orskursen med mest stil, elegans etc. for mera poäng i en stor tävling med monga grenar. Orskursen med mest poäng for ett vitsord mera i varje ämne. De kan ockso donera saker till skolan för bättre vitsord. Jag frogade en kompis i skolan om det inte var samma sak som att köpa bättre vitsord. Han ansog att det var so men att enligt honom det var ett funktionerande system. Kommande veckor vet jag inte mycket om, men mycket är po gong. Skall fo kameran fixad och sen börja fylla bloggen med bilder.

1 kommentar:

  1. Hei mä nään mun nimen tuolla, voitko suomentaa mitä sä kirjotit musta, en tajuu :D

    SvaraRadera